"ויאמר ה' אל משה בא אל פרעה כי אני הכבדתי את לבו ואת לב עבדיו" (י, א) אפשר לדרוש - משה זהו יצר הטוב. פרעה זהו האדם כשנהיה בן שלש-עשרה, על שם שעתיד הקב"ה ליפרע ממנו אם לא הולך בדרכיו. ואם הלך בדרכי ה' עתיד הקב"ה לפרוע לו שכרו בעולם הבא...
לביבות העשויות ממצה כתושה עם ביצים ומטוגנות בשמן, ברכתן בורא מיני מזונות, ולבסוף על המחיה, ואפילו אם קובע סעודתו עליהן: בגרעיני ה"חִלְבּהּ", דבר שכיח להימצא בהם חיטים, לכן יש ליזהר מאד לבדקם היטב אחד אחד במקום שיש הרבה אור, כי החיטים דומים בצבעם ובגדלם ל"חִלְבּהּ". וראוי לבדקם כמה פעמים, וכן לטחנם קודם פסח...
לוח דיני הגעלה וליבון כלים לפסח
(ע"פ ספר ש"ע המקוצר או"ח ח"ג סימן פ"ד)
טבלאות
כלים שאין מועיל להם לא הגעלה ולא ליבון ואסורים בפסח
א. כלים מהחומרים-חרס, חרסינה, פורצליין.(ס' ד')
ב. כלים המתקלקים ברותחין, כגון כלים המדובקים בדבק. (ס' ה')
ג. כלים שאי אפשר לנקותם היטב, כגון נפה וכן סלים שמשתמשים
בהם חמץ. וכן כלי שפיו צר וא"א לשפשפו מבפנים, או שיש לו זרבובית. (ס' ט"ז)
כלים שמועילה להם הגעלה
כלים מחומרים- אלומניום, אבן, מתכות, עץ, עצם, פלסטיק. (ס' ה')
כלים העשויים מזכוכית –אין צריכים שום הכשר אפילו נשתמש בהן בחמין, ודי להם בניקוי היטב. (ס' ו')
רשימת כלים
אופן הכשרתם
סירים
אם שימושם ע"י האש בלי משקה – צריך ליבון. (ס' ג')
אם שימושם ע"י האש ועם משקה והוא בכלי ראשון – הגעלה בכלי ראשון. (שם)
צלחות
אם שימושם בכלי שני – הגעלה בכלי שני. (שם)
אם שימושם ע"י עכו"ם – הכשרו בעירוי. (שם)
חֲצוּכָה (כיריים)
יש אומרים שצריכה ליבון, ויש המקילין שדיו בהגעלה – הלכך יש מקום להתיר ע"י ניקוי החצובה היטב ולצפותה בנייר כסף. (ס' ט')
פלאטה חשמלית
כנ"ל בדין חצובה.
כיור מטבח (בזמנינו)
לערות עליו רותחין. ( הערה ו')
כלי "כובאנה"
טוב ונכון שלא להשתמש בו, כי דינו בליבון ואי אפשר ללבנו כי יתקלקל. אבל מי שמקל להכשירו ע"י הגעלה כדין כלי ראשון, יש לו על מה שיסמוך. (ס' ח')
כלי "חִלְבּהּ"
הכשרה ע"י הגעלה, מפני שמצוי עמהן גרגירי דגן. שכלי זה וכיוצא בו, אעפ"י ששימושם בצונן מ"מ חימוצם קשה. (ס' י')
כלים שהחזיק בהם יין שרף לקיום
אין טעם וריח היין שרף נפלט ע"י הגעלה, ורק אם בישל אותן היטב במים עם אפר, עד שנסתלק מהם הריח לגמרי, מועיל להם אח"כ הגעלה. (ס' י"א)
ידיות הכלים
צריכין ג"כ הכשר, ומ"מ אם אינו נכנס תוך היוּרָה (דהיינו דוד גדול), יכול להכשיר את היד בשפיכת רותחין עליה. (ס' י"ב)
מדוֹכה
אם דרכן לדוך בה דברים חריפים עם חמץ ביחד, צריכה הגעלה. ואם אין דרכן לדוך בה רק פלפלין וכדומה, א"צ הכשר אלא די בשטיפה. (ס' י')
מחבת שמטגנים בה שמן
מותרת ע"י הגעלה, (אך אם המחבת ישנה שכמעט ואין אפשרות לנקותה היטב מהשמן השרוף, בכה"ג לא תועיל הגעלה). ויש מחמירין להצריכה ליבון קל, דהיינו אם נשרף עליו קש מבחוץ. (ס' ז' הערה י"ב)
סיר שאופים בו עוגות
כיון שמתקלקלים ע"י ליבון, אין להכשירם אלא להחליפן בחדשות. (ס' ז')
תבניות אפיה (בזמנינו)
כנ"ל בדין סיר שאופים בו עוגות.
סכינים עם קתות
צריכין לדקדק היטב אם מועיל להם הגעלה.ומצוה מן המובחר למי שאפשר לו, שיקנה לו סכינים חדשים לפסח. (ס' י"ד)
תנור אפייה חשמלי
יש מקילים להכשירו ע"י הסקתו כשהוא נקי וריק, שעה או שעתיים בחומו היותר גבוה,אחרי שלא השתמשו בו במשך כ"ד שעות. ויש הסוברין שאין מועיל לו הכשר.