מתוך שיחה של הרב ברוך רוזנבלום
כדי להסביר את יסודם של דברים, בואו נלמד פסוקים, בפרשת כי-תצא, ומכאן נגיע בע"ה לבאר יסוד גדול בעבודה ה' שלנו:
אומרת התורה בפרשת כי-תצא(כג, ד) לֹא יָבֹא עַמּוֹנִי וּמוֹאָבִי בִּקְהַל ה' גַּם דּוֹר עֲשִׂירִי לֹא יָבֹא לָהֶם בִּקְהַל ה' עַד עוֹלָם
הקב"ה אומר, שאסור להכניס עמוני ומואבי בקהל ה', למה?
אומרת התורה –(ה) עַל דְּבַר אֲשֶׁר לֹא קִדְּמוּ אֶתְכֶם בַּלֶּחֶם וּבַמַּיִם בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם וַאֲשֶׁר שָׂכַר עָלֶיךָ אֶת בִּלְעָם בֶּן בְּעוֹר מִפְּתוֹר אֲרַם נַהֲרַיִם לְקַלְלֶךָּ
יש כאן בתורה שני דברים – א. לא קידם אתכם בלחם ומים. ב. שכר את בלעם בן בעור כדי לקללך.
לפני שנמשיך, נאמר את דברי המגיד מדובנה ששואל – מה זה משנה אם הוא שכר את בלעם בן בעור, או שבלעם בן בעור הגיע בהתנדבות לקלל?
למה לתורה חשוב כ"כ לציין אֲשֶׁר שָׂכַר עָלֶיךָ אֶת בִּלְעָם בֶּן בְּעוֹר מִפְּתוֹר אֲרַם נַהֲרַיִם לְקַלְלֶךָּ?
אומר המגיד מדובנה – זה מאוד משנה! למה? אמשול לך משל, למה הדבר דומה – חותן אחד, אמר לחתנו – בֹא תיקח את ביתי, ואני מבטיח לך שתאכל על שולחני 30 שנה. לא מענין אותך שום דבר, הכל יכוסה ע"י החשבון שלי!
כעבור חמש שנים, מגיע החותן לחתן ושואל אותו – תגיד, הויזה שלי אצלך?
כן.
אז תחזיר לי אותה בבקשה. נתן לו אותה בחזרה ושאל – למה? מה קרה?
תשמע, המצב לא כמו שהיה פעם. העסקים הולכים קשה מאוד, אני לא יכל לקחת אותך על הגב שלי יותר, אישה וארבעה נכדים, זה הרבה כסף. כבד לי מאוד. מהיום, תיקח את עצמך בידיים, לך ותתפרנס לבד.
אבל אדוני, הבטחת שאתה מפרנס אותי 30 שנה!
נכון, אבל מה אני יכל לעשות, המצב קשה מאוד.
הולך החתן הביתה, לוקח מזוודה, מכניס בתוכה חליפה, תפילין ואת המחברות שלו והולך לתחנת רכבת, תפס רכבת, ונעלם כאילו בלעה אותו האדמה. לא מוצאים אותו.
חולפים חודש, חודשיים, שלושה, ארבעה... לא מגיע איתות.
באה הבת ואומרת לאביה – ראית! לקחת כרטיס אשראי ותראה מה קרה! עכשיו אני גם אגונה, אין לי בעל, ואתה מפרנס אותי עם ארבעה ילדים, מה עשית בזה?! טיפש!
אמר האבא – מה אני יכל לעשות?! חשבתי שהוא ישמע את זה, ילך לעבוד, לא חשבתי שיברח! אני יעשה מבצע כדי לאתר אותו – שם תמונה, והציע 100,000 רובל, לכל המוצא אותו.
יום אחד מגיע יהודי להתפלל באחת מבתי הכנסיות, הוא קולט אדם יושב ולומד תודה עם הסטנדר, שקוע עד עמקי נשמתו בלימוד, מסתכל ומסתכל," וואו זה ההוא המבוקש מהרכבת!!" מהר נועל את הבית כנסת, שלא יגנוב לו אף אחד את ה – 100,000 רובל.
רץ לטלפון ציבורי – הלו, שלום, מצאתי את האברך מהתמונה! תבוא לכאן ולכאן, במקום פלוני, תביא איתך את הכסף, אני מחכה לך כאן.
מגיע החותן, נותן לו את המזוודה עם הכסף, בודק ביהודי שהכל נימצא, לוקח אותו לבית הכנסת, פותח את הדלת, נו אותו אתה מחפש?
אמר לו – כן! ישר קפץ עליו, קשר לו את שתי הידיים מאחורה, עכשיו בֹֹא הביתה! גורר אותו לרכבת, מגיעים לעיר, לביתו של רב העיר – הנה כבוד הרב, זה החתן שברח.
שואל אותו הרב – מה זה כבודו, ככה תלמיד חכם משאיר אישה עגונה, עם ארבעה ילדים ובורח???
אמר לו החתן – הנה כבוד הרב הפתק, לפני 5 שנים שהתחתנו, הבטיח להחזיק אותי, כך וכך שנים, אחרי שנים הוא אומר תן לי את הכרטיס אשראי ולך לעבוד. לא שאני לא רוצה לעבוד, אבל חשקה נפשי בתורה, אני רוצה ללמוד תורה, עשיתי איתו תנאי. אם היה אומר לי לא, הייתי הולך ומחפש נערה אחרת. הוא לא עמד בדיבורו.
שאל הרב את החותן – ואתה, למה אתה לא עומד בדיבורך?
אמר לו – כבוד הרב, שחיתנתי אותם, היה לי כסף, עכשיו כבר אין לי כמו פעם. העסקים לא פורחים כל-כך. מה אני יכל לעשות?!
אמר הרב לחתן – נו, אתה רואה שאין לו, מה אתה רוצה ממנו?!
אמר החתן לרב – כבוד הרב, אני לא מאמין לאף מילה שלו.
למה?
כבוד הרב, 100,000 רובל, הוא שילם לברנש הזה, שתפס אותי! עם זה אפשר לחיות עוד עשר שנים. אם היה נותן לי סכום כזה, עוד עשר שנים הייתי יכל לחיות עם זה. למה שהוא רוצה יש לו כסף, ולמה שהוא לא רוצה, אין לו כסף!
אומר המגיד מדובנה – לכן אומרת לנו התורה, מה עשו עמון ומואב? לא קידמו אתכם בלחם ובמים.
יכולים עמון ומואב להגיד –ריבונו של עולם, אנחנו יכולים לקדם אותם בלחם ובמים?! אתה יודע כמה עולה כיכר לחם?! 6.5 ₪ תן להם עוד מים מינרלים עוד 5 ₪ בקבוק, כפול 6 מיליון, מאיפה יש לנו את הסכום הזה?!
אמר הקב"ה – זה לא רלוונטי. אֲשֶׁר שָׂכַר עָלֶיךָ אֶת בִּלְעָם בֶּן בְּעוֹר, לזה כן יש לך כסף?? מה בלעם עבד בהתנדבות?
בלעם לא עבד בהתנדבות, הוא אמר בדיוק כמה הוא רוצה אִם יִתֶּן לִי בָלָק מְלֹא בֵיתוֹ כֶּסֶף וְזָהָב - אני רוצה את כל הארמון שלו, מלא בכסף, אם יביא לי, אז אני יקלל. לבלעם יש מושגים בכסף, הוא לא עובד בקטנה. חז"ל אומרים שתאב ממון היה.
אם ככה, אומר הקב"ה – לא קידמתם אותם בלחם ובמים, שמא תאמרו שאין לכם כסף?! אֲשֶׁר שָׂכַר עָלֶיךָ אֶת בִּלְעָם בֶּן בְּעוֹר – שם יש לכם כסף??
אז מוכח, שכסף מתי שאתה צריך יש לך, ומתי שאתה לא צריך, אין לך. אלה הדברים שאומר המגיד מדובנה.